Jan
Kochanowski (1530-1584) był wybitnym
polskim poetą okresu renesansu. W młodości studiował na wielu uczelniach, m.in. na
uniwersytecie w Akademii Krakowskiej i w Królewcu. W swoim życiu nie raz zetknął
się z
wieloma sławnymi osobistościami ówczesnej Polski - był dworzaninem i jednym z
sekretarzy Zygmunta Augusta. W roku 1570 porzucił dwór królewski i osiadł w
Czarnolesie, gdzie powstała cześć jego utworów. Twórczość Jana Kochanowskiego
stała się najpełniejszą synteza nowożytnych, przełomowych dążeń epoki renesansu w
dziedzinie literatury. Związana była ściśle z historycznym podłożem, które ją
wydało, wyrosła z przodujących idei "złotego wieku", lecz uzyskała
nieśmiertelność zgodnie z przywilejem przysługujacym tylko twórcom największym.
Kochanowski wybiegał ponad horyzonty swej epoki, w najważniejszych swoich dziełach
zamknął wartości, które nie dadzą się objaśnić wyłącznie historycznie. Torowały
one nowe drogi, a w pełni odkryła je i doceniła dopiero potomność. Kochanowski
stworzył wiele dzieł, a wśród nich m.in.: cykl "Trenów",w których poeta
wyraża swój żal i smutek z powodu straconej córki, "Fraszki", "Pieśń
świetojanska o Sobótce" ,"Odprawa posłów greckich". Jego utwory
były pełne życiowej mądrości o czym świadczą cytaty: "A podpiwszy łacniej błaznować", lub "Czas ucieka jako woda a przy nim leci pogoda"
[duże zdjęcie J. Kochanowskiego]
Jan Kochanowski jako obywatel,
myśliciel, artysta.
Największym polskim poetą doby renesansu był Jan
Kochanowski. Wypowiadał się on na wszystkie tematy, poruszał wiele problemów
nurtujących współczesnego mu człowieka. Dowodem na to są oczywiście jego wiersze,
bardzo osobiste, z których cały czas w trakcie lektury wyłania się podmiot liryczny,
człowiek mówiący, mądry, wykształcony, oczytany, głęboko wrażliwy i cierpiący.
Można więc śmiało powiedzieć, że jego twórczość to swoisty pamiętnik liryczny.
Przemawiał jako wielki patriota zaangażowany w życie polityczne kraju, a zarazem jako
człowiek renesansu, głosząc hasła epoki, oraz propagując humanistyczne ideały i
filozofię. Humanistyczny charakter twórczości pisarza mają zwłaszcza fraszki i
pieśni. Fraszki odznaczają się niezwykłym bogactwem tematów, znajduje w nich odbicie
renesansowy humor poety, dochodzą do głosu jego uczucia miłosne, podziw dla przyrody,
przekonanie o własnej wielkości poetyckiej, jest w nich pogodny, wesoły, lubi się
śmiać, bawić, kpi z siebie, kolegów, z księży, z przywar ludzkich. Wiele fraszek
poświęca Kochanowski rozważaniom na temat istoty Boga, życia i człowieka. We
fraszkach o charakterze filozoficznym przyjmuje on wobec świata i ludzkich poczynań
postawę obserwatora który ze stoickim spokojem przygląda się sprzecznościom,
namiętnościom, i złudzeniem właściwym każdemu człowiekowi. Swoją postawę
akcentuje pisząc we fraszkach "Niech drudzy za łby chodzą , a ja się
dziwuję" (O żywocie ludzkim).
Refleksyjno - filozoficzne fraszki Kochanowskiego wyrażają pogląd na świat i
człowieka, renesansowego poety humanisty, który dostrzega dwoistość świata; jego
przemijalność, ale i urodę. Fraszki wyrosły z bogatych doświadczeń i przemyśleń
artysty, dostrzegającego wieloaspektowość rzeczy i umiejącego ze stoickim dystansem
obserwować otaczającą go rzeczywistość, nie zapominając o korzystaniu z
przemijającego życia. Podmiot liryczny tych wierszy jest artystą i cały czas pisząc
odsłania przed nami tajniki swej duszy, jakże bogate, niezgłębione, ale jakże ludzkie
i bliskie nam, nawet po wiekach.
W pieśniach natomiast można odnaleźć ślady filozofii epikurejsko - stoickiej.
Kochanowski zaleca bowiem rozumne korzystanie z radości życia, za najważniejszy zaś
skarb uważa umiarkowanie, męstwo, cnotę, czyste sumienie. Pieśni głoszą afirmację
życia, zachęcają do zabawy i towarzyskiej biesiady, nawiązując do zachowania
równowagi duchowej tak w szczęściu, jak i w rozpaczy. Poeta głosi zasadę
"złotego środka", uważa że prawem człowieka jest dążenie do szczęścia
przez umiejętne korzystanie z radości życia. Wskazuje jednak na to aby poprzestawać na
małym, cieszyć się swym "statecznym" szczęściem, chłodno i rozumnie
znosić wszelkie zmienności losu. Wiadomo bowiem że: "fortuna kołem się
toczy", że "wszystko dziwnie plecie , na tym tu brednym świecie".
Jan Kochanowski od początku swej twórczości daje dowody swego patriotyzmu i
obywatelskiego zaangażowania. Z troski o kraj wypływa krytyka szlachty , która zajęła
się handlem, a nie dba o obronność państwa. Przykładem takich utworów jest
"Pieśń o spustoszeniu Podola". W pieśni tej mającej charakter apelu do
rodaków, poeta odwołuje się do napaści Tatarów na Polskę z 1575 roku w wyniku
której najeźdźcy uprowadzili około 50 tysięcy jeńców. Wyrażając rozpacz i żal z
powodu losu pohańbionych Polaków nawołuje do obrony państwa. Apeluje o męstwo,
odwagę, podniesienie wydatków na cele wojskowe: "skujmy talerze na talary, skujmy,
a żołnierzowi gotujmy". Jednocześnie przestrzega poeta przed powtórzeniem starych
błędów i krytykuje nieumiejętność wyciągania wniosków z historii. "Pieśń o
spustoszeniu Podola" wynika z głębokich uczuć patriotycznych jakie Jan Kochanowski
żywił do Rzeczypospolitej, jednak wnioski jakie wyciąga z historii są przejmująco
smutne: Polak "i przed szkodą i po szkodzie głupi". Utworem świadczącym o
postawie obywatelskiej Kochanowskiego jest "Odprawa posłów greckich". Tragedia
ta ma wymiar ponadczasowy, traktuje o relacjach między indywidualnym prawem jednostki a
zasadami państwa oraz o odpowiedzialności obywateli za losy swojej ojczyzny, przedstawia
sytuację państwa w stanie kryzysu, szarpanego wewnętrznymi konfliktami. Poeta w tym
utworze stawia zarzuty XVI - wiecznej Polsce, piętnuje brak praworządności oraz
panujące powszechnie przekupstwo i niesprawiedliwość. Krytykuje nieprzygotowaną do
obrony ojczyzny nieodpowiedzialną młodzież, prowadzącą hulaszczy, próżny i leniwy
tryb życia. Poeta zarzuca rządzącym, iż nad dobro państwa przedkładają własne
interesy i nie potrafią przewidzieć konsekwencji swoich decyzji. Posłów krytykuje za
demagogię i prywatę, a władców za uleganie postanowieniom Sejmu. Poeta chciał
przestrzec współczesnych mu rodaków przed błędami politycznymi, jakie mogły
doprowadzić (i doprowadziły) do upadku naszej ojczyzny. Polska była wtedy krajem
jeszcze potężnym, ale już chwiejącym się, rządzonym przez słabego monarchę,
osłabianym wewnętrznymi sporami i powoli kurczącym się w granicach.
Filozoficznym poematem, poruszającym problematykę moralną, religijną i
światopoglądową są Treny. Bezpośrednim powodem napisania Trenów była osobista
tragedia Kochanowskiego - śmierć jego ukochanej, córki - Urszuli. Te wspaniałe wiersze
cechuje głęboki realizm psychologiczny. Wyrażają one ból poety, człowieka epoki,
ojca - po śmierci ukochanego dziecka ukazują ostatecznie triumf humanistycznych
ideałów. Po długim cierpieniu, utracie wiary w cnoty i mądrości, po zapamiętaniu
się w rozpaczy i bluźnierstwie przychodzi chwila uspokojenia i pogodzenia z losem. Nie
było do tej pory utworu literackiego, który tyle mówiłby o uczuciach człowieka, o
wewnętrznym rozdarciu, o walce z nieszczęściem, o tym jak wali się świat i jak z tego
się podnieść. Uważam że Treny Kochanowskiego są szczytowym osiągnięciem humanizmu.
Tu jest wszystko, co ludzkie. Tu jest dusza człowieka myślącego i czującego. Utwór
ten pokazuje wielkość i godność człowieka. Jest to także wspaniała, piękna poezja.
Kochanowski był wybitnym poetą, na miarę europejską. Przyczynił się do rozwoju
literatury i języka polskiego. Jego utwory cechowało bogactwo tematyczne: ukazanie
wewnętrznych przeżyć człowieka, zainteresowanie życiem codziennym i polityką. Jego
poezja była ściśle powiązana z tradycjami antycznymi, głęboko osadzona w kulturze
renesansowej europejskiego humanizmu. Jako największy polski i słowiański poeta tego
czasu nazwany został Kochanowski "ojcem poezji polskiej".
|