Zachęcam do obejrzenia filmu poświęconego profilaktyce uzależnień behawioralnych.
Uzależnienia behawioralne to nowa grupa uzależnień psychicznych, które wiążą się z nałogowym wykonywaniem pewnych przyjemnych czynności. Ich realizacja prowadzi do krótkotrwałego uczucia euforii i ulgi, po czym pojawia się jeszcze silniejsza potrzeba ich powtórzenia. Prowadzi to do błędnego koła uzależnienia.
W przypadku profilaktyki przed uzależnieniami behawioralnymi wśród dzieci i młodzieży ogromne znaczenie ma trening kompetencji psychospołecznych, czyli nauka:
* radzenia sobie z emocjami i stresem, * komunikacji i utrzymywania dobrych relacji interpersonalnych, * podejmowania decyzji i umiejętności rozwiązywania problemów, * krytycznego i twórczego myślenia, * samoświadomości i empatii.
Bardzo ważne jest, aby umożliwić dzieciom zastąpienie gier komputerowych innymi aktywnościami rozwijającymi umiejętności interpersonalne i jednocześnie zaspokajającymi podobne potrzeby motywacyjne. Każdy rodzic zadaje sobie pytanie kiedy i jak wprowadzać swoje dzieci w świat wirtualny. Poniżej kilka przydatnych zasad:
* im późniejszy wiek inicjacji technologicznej, tym lepiej, * nie dopuszczamy do wirtualnego świata dzieci przed drugim rokiem życia, * korzystanie z Internetu we wczesnym wieku – bardzo krótko jednorazowo, zawsze z udziałem i pod kontrolą rodziców, dostęp wyłącznie do treści dostosowanych do wieku rozwojowego.
Materiał przekazany przez pełnomocnika ds. przeciwdziałania uzależnieniom, Panią Monikę Dudycz- Stefanowską z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Olecku