TWORZYMY BEZPIECZNĄ PRZESTRZEŃ W INTERNECIE- czyli jak wykorzystać Internet z głową
20 marca 2025
Bez kategorii

Internet jest nieodłącznym elementem naszej codzienności. W czasach, w których obecnie żyjemy jest już nie tylko narzędziem niezbędnym w pracy czy do realizacji potrzeb życiowych, przez Internet płacimy rachunki, dokonujemy zakupów, zawieramy znajomości…
Niestety granica zdroworozsądkowego korzystania z Internetu mocno zaciera się powodując, głównie u dzieci i nastolatków, że z narzędzia przekształca się on w przestrzeń życiową, a nadużywanie tej przestrzeni ma negatywne konsekwencje dla rozwoju młodego człowieka. Celem naszych działań jest zwrócenie uwagi na konieczność bezpiecznego używania Internetu i wykorzystywania go w taki sposób, by nie szkodził rozwojowi.
W ostatnim okresie nasi uczniowie mieli możliwość wykorzystania Internetu w celach wychodzących poza obszar grania czy oglądania filmików (bo taką aktywność w przeważającej mierze obserwujemy).
39 losowo wytypowanych uczniów naszej szkoły wzięło udział w IX edycji programu PISA- to Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. W całej Polsce przebadano łącznie 8000 uczniów urodzonych w 2009 roku. Celem badania było sprawdzenie umiejętności praktycznego zastosowania nabytej wiedzy, czyli określenie, na ile młodzież przygotowana jest do dalszej drogi edukacyjnej, dorosłego życia, wymagań rynku pracy. Program pozwala ocenić skuteczność systemu edukacji w każdym z krajów uczestniczących w badaniu, a Komisja Europejska wykorzystuje jego wyniki do stworzenia wskaźników efektywności edukacji w krajach członkowskich. Badanie polegało na rozwiązaniu przez uczniów zadań w wersji elektronicznej. Dotyczyły one umiejętności z zakresu rozumowania w naukach przyrodniczych, rozumienia czytanego tekstu, matematyki oraz uczenia się w świecie cyfrowym. Uczniowie wypełniali kwestionariusze dotyczące ich sytuacji szkolnej i domowej, a informacje te posłużyły do zweryfikowania, na ile ich wiedza i umiejętności zależą od warunków nauki w szkole, sposobów prowadzenia lekcji, zainteresowań uczniów, ich przestrzeni domowej. Koordynatorem badania w szkole była p. Magdalena Antkiewicz.
Kolejnym naszym przedsięwzięciem z wykorzystaniem Internetu w sposób bezpieczny była realizacja ogólnopolskiego projektu Mów Do Mnie – #TokTuMi stworzonego przez Stowarzyszenie Mentalnie Równi- organizację pozarządową działającą na rzecz osób potrzebujących wsparcia, ukojenia i równowagi psychicznej. Stowarzyszenie wspólnie z AVON opracowało lekcje on line na temat CYBERPRZEMOCY w szkołach, a patronat honorowy nad akcją objęła Rzeczniczka Praw Dziecka – Monika Horna-Cieślak. Mów Do Mnie – #TokTuMi to nowatorski moduł lekcji zdalnych, mający na celu edukowanie uczniów, nauczycieli i rodziców na temat zagrożeń w sieci, a także tego jak je rozpoznawać i o nich rozmawiać. Zajęcia o cyberprzemocy dla nauczycieli i rodziców prowadzone były przez doświadczoną terapeutkę, natomiast dla uczniów prowadzącymi byli ich rówieśnicy, dzięki temu lekcje były bardziej angażujące. Rodzice naszych uczniów otrzymali również praktyczne wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi o cyberprzemocy, jakie sygnały powinny obudzić ich czujność i skłonić do poszukiwania pomocy u specjalisty. Celem akcji było nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat cyberzagrożeń, nie tylko edukacja rodziców i nauczycieli, ale przede wszystkim wskazanie skutecznych metod przeciwdziałania cyberprzemocy oraz profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków. Program koordynowała p. Alicja Ropel. Wzięła w niej udział cała społeczność szkoły.
Kolejną akcją była realizacja zajęć „Bezpieczna szkoła cyfrowa”, poruszających tematykę świadomego wykorzystania nowych technologii w życiu i rozwoju. Omówiono profilaktykę, zagrożenia oraz plusy technologii takich jak: Internet, Social Media, cyfrowa rozrywka i wirtualna rzeczywistość, telefony i ekrany oraz AI (sztuczna inteligencja). Uczestnicy dowiedzieli się jak wykorzystywać technologie w efektywny, bezpieczny i świadomy sposób oraz jak wykorzystać AI jako doradcę zawodowego. W zajęciach, zrealizowanych w ramach Projektu „Kompetencje Przyszłości – program rozwoju I LO w Olecku”, poprowadzonych przez edukatora p. Piotra Rutkowskiego, wzięli udział wszyscy uczniowie szkoły.
Przy okazji rozmów o Internecie, cyberbezpieczeństwie, social mediach ect pamiętać należy o niezwykle ważnym aspekcie, jakim jest dbałość o zdrowie nie tylko fizyczne, ale i psychiczne. Przeciążeni nadmiarem działających na nas bodźców, często zapominamy o tym, że nasz organizm, poza spaniem, potrzebuje także wyciszenia i relaksu. Właśnie w tym celu powstała w naszej szkole „Strefa wyciszenia”. To potocznie nazywana przez nas sala relaksu, czyli przestrzeń do odpoczynku, zrelaksowania się, wyciszenia. Zachęcamy, aby podczas korzystania z sali, nie korzystać z telefonów komórkowych, a oddać się pełnemu relaksowi i wyciszeniu. Strefa wyciszenia powstała w ramach Projektu „Kompetencje Przyszłości – program rozwoju I LO w Olecku”.
Alicja Ropel