JESTEŚMY NO BELL!
27 września 2022
Bez kategorii
Jako pierwsza szkoła w Olecku i okolicy podjęliśmy decyzję, że stajemy się szkołą
bez dzwonków! To się sprawdza – już od kilku lat…
Bez dzwonków,
bez schematów,
bez ograniczeń myśli naukowej,
za to
– z uśmiechem,
– z energią,
– z kreatywnością!
Tak staramy się uczyć w I LO w Olecku!
Co daje nam brak szkolnego dzwonka?
- Lepsze samopoczucie uczniów i nauczycieli.
- Partnerskie traktowanie uczniów przez nauczycieli.
- Poprawę relacji między nauczycielami i uczniami.
- Uczniowie uczą się poczucia czasu i odpowiedzialności za wykonywane działania.
- Motywowanie uczniów do większej samodzielności.
- Uczniowie uczą się dobrze gospodarować swoim czasem, a także rzetelnie planować i wykonywać różne czynności podczas zajęć lekcyjnych.
- Minimalizowanie stresu u uczniów.
- Obniżenie poziom hałasu w szkole.
- Uczniowie i nauczyciele starają się szanować czas.
- Wspieranie podmiotowego traktowania ucznia, systemu edukacji opartego na zaufaniu i partnerstwie, a nie na nakazie.
Czas przeznaczony na zajęcia lekcyjne mierzymy w szkole za pomocą zegarów, umieszczonych w widocznych miejscach – dzięki nim każdy może skutecznie go kontrolować. Ponadto, co przecież ma niebagatelne znaczenie, to doskonała lekcja zarządzania.
Po zakończonych zajęciach lekcyjnych nauczyciel dziękuje uczniom za uwagę oraz wspólną pracę i rozpoczyna się przerwa. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają możliwość kontrolowania czasu pracy i odpoczynku, dzięki temu mają poczucie, że są poważnie traktowani, ich wysiłek zostaje doceniony, a pomysły zrealizowane. Dzięki takiemu rozwiązaniu wspieramy system edukacji oparty na zaufaniu i partnerstwie, a nie nakazie i egzekwowaniu pracy.
Skuteczne funkcjonowanie szkoły bez dzwonków sprawdziło się również w Skandynawii, która zyskała sobie miano docenianej i modelowej edukacji europejskiej. Zapewne większość z nas pamięta, jaki niepokój i chaos w głowie wprowadzał dźwięk dzwonka. Badania jasno potwierdzają, że dzwonki powodują natężenie hałasu i podnoszą poczucie stresu, zarówno u uczniów, jak i u nauczycieli. Dźwięk dzwonka na przerwę przyczynia się także do eskalacji energii uczniowskiej oraz zdejmuje z uczniów odpowiedzialność za kontrolowanie czasu.
Organizując szkołę bez dzwonków promujemy zdrowe i bezpieczne warunki nauki i odpoczynku oraz samodzielność i odpowiedzialność.
Oprac.: E. Przemielewska